لاک پشت های دریایی کیش
نوشته شده توسط : elham

لاک پشت های دریایی کیش

سواحل شنی جزیره کیش به دلیل آرامش و امنیتی که بر آن حکم فرماست  از سالیان دور مکانی مناسب برای آشیانه و لانه گذاری انواع آبزيان به ویژه لاک پشت های دریایی بوده است که همواره برای تغذیه و همچنین تولید مثل به این سواحل می آیند. گردشگران تور کیش نیز هر ساله برای تماشای آن ها خواهند آمد.

درآبهاى ساحلى جزيره بخصوص در نزديكى دماغه غربى و تمام سواحل سنگى جنوب و غرب جزيره، لاک پشت های دریایی غول پيكری را به راحتى از فراز ديوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. فراوانی لاك پشت ها در آبهاى ساحلى بخصوص درهنگام غروب يكى از جاذبه هاى سواحل صخره اى كيش به شمار می رود.

 این آب ها و سواحل شنی با ماسه های نرم با شیب ملایم  زیستگاه دو گونه لاک پشت دریایی پوزه عقابی و سبز می باشد. گردشگران می توانند در این تور کیش از این دو گونه بازدید کنند 

لاک پشت های دریایی کیش

لاك پشت هاي سبز  برای تغذیه عمدتا" به آبهاي كيش مي آيند اما لاك پشت هاي پوزه عقابي كه شديدا" در معرض خطر انقراض قرار دارند از اواخر اسفند ماه تا اواسط مرداد ماه براي تخم گذاري به سواحل ماسه اي حفاظت شده به ويژه در جنوب و غرب جزيره مراجعت مي نمايند. این لاک پشت های پوزه عقابی در طول هر فصل بطور متوسط سه بار و با فاصله زمانی 15 روز یک بار تخمگذاری انجام می دهند و لاک پشت های درون تخم 60 تا 70 روز بعد سر از تخم ها بیرون می آورند و به کمک محیط بانان به طرف دریا هدایت می شوند. بچه لاکپشت هایی که چند روزی از تولدشان می گذرد،بیشتر وقت خود را در ساحل های کم عمق و در لابهلای علف ها و جلبک های دریایی می گذرانند و اما لاک پشت های بالغ بسترهای صخره ای و آبسنگ های مرجانی که آشیانه ای امن است را برای زندگی انتخاب می کنند. بچه لاك پشت ها هنگامی که بزرگ می شوند براي تخم گذاري به زادگاه خود برخواهند گشت.

شما گردشگران تور کیش و ساكنين جزيره پس از هماهنگي با مركز حفاظت و مونيتورينگ لاك پشت هاي دريايي می توانید در فصل ياد شده و اغلب شب هنگام در زمان تاریکی، به تماشاي كندن حفره و سپس تخم گذاري لاك پشت ها، خروج نوزادان از لانه و ورود آنها به آبهاي خليج فارس بنشینید و تک تک لحظات زندگی و تکامل این لاک پشت های زیبا را از نزدیک بنگرید.

لاک پشت های دریایی کیش

 همچنین برای حفظ بقای این حیوانات بهتر است چند نکته را یاد آور شویم:

 

1- بهتر است از شنا كردن در مجاورت آن ها و يا دست زدن به آن ها خوددارى كنيم. 
2- از تردد در زيستگاه این لاک پشت ها تردد نکنیم. 
3- در هنگام قايق سواری مراقب لاک پشت هايي که براي تنفس به سطح آب آمده اند باشیم. 
4- از ريختن زباله ها و پسمانده هایمان در دريا خودداري کنيم.
5- به هنگام غواصي لاک پشت ها را تعقیب نکنیم. 
6- از دست زدن به تخم لاک پشت ها و يا برداشتنشان خودداري نماييم.

در کل بهتر است در تور کیش حواسمان به این موجودات دوست داشتنی باشد تا ناخواسته موجب رنجششان نشویم.

لاک پشت های دریایی کیش

مطالب مرتبط :

 





:: موضوعات مرتبط: تور کیش , ,
:: برچسب‌ها: لاک پشت های دریایی کیش ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 آذر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: